Pilates rehabilitacyjny

Metoda ćwiczeń Josepha Pilatesa polega na wzmocnieniu głębokich mięśni grzbietu, brzucha i dna miednicy, odpowiadających za stabilizację kręgosłupa, obręczy biodrowej i barkowej. Jest ukierunkowana na poprawę oddechu, elastyczności mięśni, koordynacji nerwowo-mięśniowej, równowagi oraz zrozumienie i poprawę mechaniki ciała.

Siedzący tryb życia, brak czasu na jakąkolwiek aktywność fizyczną powodują, że coraz częściej mamy problem z poruszaniem się, prawidłową postawą, czy chronicznym bólem pleców.

Intuicja Pilatesa wzbogacona o wyniki współczesnych badań dała wspaniałą metodę pracy z ciałem, która zakłada wzmacnianie mięśni głębokich, stanowiących naturalny gorset mięśniowy, przy zachowaniu neutralnych krzywizn kręgosłupa. Zapobiega to urazom i przeciążeniom oraz ułatwia bezpieczne wykonywanie czynności dnia codziennego. Pilates rehabilitacyjny traktowany jest jako typowa terapia, mająca na celu zmniejszenie niedoborów i ograniczeń w układzie kostnym i mięśniowym. Pozwala ona na poprawę zdolności ruchowych u osób ze schorzeniami narządu ruchu, szczególnie u osób z problemami bólowymi kręgosłupa.

Pilates ćwiczy się dokładnie, w skupieniu, dbając o technikę i jakość wykonania. Wszystkie ćwiczenia są bezpieczne i można wykonywać je bez względu na wiek.

Przeciwwskazanie stanowią: stany zapalne, osteoporoza, stan po niedawnym złamaniu lub operacji, stan po niedawnym wysunięciu jądra miażdżystego, kręgozmyk.

Metoda Pilatesa wpływa również na zredukowanie stresu, rozluźnianie napięć mięśniowych, świadomość oddechu, a to wszystko daje poczucie równowagi i dodaje energii.

Sam autor określał swą ideę jako – utrzymanie stanu równowagi pomiędzy filozofią Wschodu (jednoczesne ćwiczenie umysłu i ciała, relaksacja, utrzymywanie prawidłowej ruchomości) i Zachodu (wzmacnianie siły i wytrzymałości mięśniowej, stabilizacja lokalna i globalna)

Pilates -
rewolucja w fitnessie przełom w rehabilitacji